ForsidenHastighet

Hastighet hos Telia

Her finner du informasjon om hastighet, begrensninger og trafikkstyring for våre mobil- og bredbåndsabonnement.

 

Mobil

Hastigheter i mobilnettet handler om hvor raskt du kan laste datapakker til eller fra mobilen eller ruteren din, og sier noe om hva slags opplevelse du kan få når du surfer via mobilnettet.

Det er flere faktorer som påvirker hastighet og overføring av mobildata:

  • Hva slags teknologi som er tilgjengelig der du er, for eksempel 5G eller 4G
  • Antall mobilbrukere der du er. Er det flere mobilbrukere i et område enn det er dimensjonert for, vil dette kunne senke hastigheten.
  • Hva slags mobil eller ruter du bruker.
  • Avstanden du har til mobilmasten. Jo kortere, jo bedre.

Som en tommelfingerregel kan du oppleve disse makshastighetene:

Teknologi Maksimal nedlastings-hastighet Maksimal opplastings-hastighet
Telia 5G Opptil 4x høyere enn 4G+ Opptil 4x høyere enn 4G+
Telia 4G+ Opptil 220 Mbit/s Opptil 35 Mbit/s
Telia 4G Opptil 80 Mbit/s Opptil 35 Mbit/s
Telia 3G Opptil 30 Mbit/s Opptil 8 Mbit/s
Telia 2G Opptil 220 kbit/s Opptil 100 kbit/s

Den raskeste hastigheten får du med 5G. Her er hastigheten opptil 4 ganger høyere enn hva du får med 4G+. 5G-teknologien gir deg som kunde mer kapasitet, høyere hastighet, raskere responstid og høyere nettverkskvalitet.

Hvis du har brukt opp dataen som er inkludert i abonnementet ditt, samt eventuell oppspart data med Data Rollover, vil hastigheten på datatrafikk gå ned. Dette kalles å strupe hastigheten. Strupehastigheten vil variere ut fra hvilket abonnement du har. Logg inn på abonnementssiden for å se informasjon om ditt abonnement.

Hastigheten på Telia X-abonnementet (opplasting og nedlasting) settes ned til 3 Mbit/s hvis du bruker opp 100 GB i en og samme faktureringsperiode. Hvis du får nedsatt hastighet en periode, vil du ved neste faktureringsperiode få full hastighet igjen, og kan igjen bruke 100 GB før hastigheten reduseres.

Begrepet trafikkstyring beskriver hvordan man administrerer trafikk over nettverket. Dette kan for eksempel være:

  • Prioritering av visse typer trafikk, spesielt når det er mye trafikk på nettet, for å sikre sømløs og uforstyrret internett-tilgang.
  • Senking av fart på visse typer trafikk som ikke er kritisk, på tidspunkter og steder der det er mye trafikk.
  • Senking av trafikk for tunge databrukere.

Trafikkstyring hos Telia

Fordi Telia har fri fart på alle abonnement vil du få den maksimale hastigheten vi kan tilby, uansett når og hvor du bruker nettet, og uansett hva du laster ned/opp (så lenge innholdet er lovlig) og så fremt du har datamengde igjen på abonnementet ditt. Har du for eksempel et abonnement med 6 GB inkludert data vil du få den maksimale hastigheten vi kan tilby helt til du har brukt opp inkludert datamengde. 

Telia sperrer heller ikke for bruk av tjenester, innhold eller applikasjoner, med mindre vi må blokkere dem av lovmessige hensyn. 

Beskrivelse Alle abonnement
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid blokkert*? Nei
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid bremset ned, slik at du får lavere hastighet? Nei
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid prioritert? Nei
Er noen spesialiserte tjenester** levert på Telias abonnement? Ja
Hvilken innvirkning har dette? Når du ringer over 4G-nettet, såkalt 4G Tale / VoLTE, vil dette bruke data og spise av tilgjengelig kapasitet. Denne trafikken er prioritert. Det vil ikke spise av tilgjengelig datamengde.
Hvilke ned-/opplastingsgrenser og tilgjengelig datamengde gjelder? Logg deg inn på abonnementssiden for å se innhold og grenser for ditt abonnement.
Brukes trafikkstyring til å administrere nedlastingsgrenser? Nei
Brukes trafikkstyring til å justere hastighet til tunge databrukere? Nei

Tabellen gjelder alle nåværende og tidligere abonnement, både mobilabonnement og bredbåndsabonnement.

*Dette ekskluderer noen tjenester, innhold eller programmer som er ulovlige og som Telia derfor er pålagt å blokkere.

**En spesialisert tjeneste, for eksempel 4G Tale, er prioritert i nettet. det betyr at dersom man ringer over 4G-nettet, så vil dette spise av tilgjengelig nettverkskapasitet, og denne trafikken prioriteres. 4G Tale vil altså prioriteres over annen datatrafikk.

Eventuelle klager på opplevd hastighet skal rettes til Telia kundesenter via ett av følgende kontaktpunkt: På telefon +47 924 05 050, chat eller kontaktskjema.

 

Bredbånd

Det er flere faktorer som kan påvirke hastigheten du opplever på det trådløse nettet ditt:

  • Plassering av trådløst utstyr
  • Antall enheter koblet til nettet
  • Alder og oppdateringer på det trådløse utstyret

Du kan oppleve disse hastighetene på nettet ditt avhengig av hvilket abonnement du har:

Maksimal nedlastnings- og opplastningshastighet i tabellen er basert på maksimal hastighet på teknologien. Hvilket abonnement du har påvirker hvilke hastigheter du opplever.

Teknologi Maksimal nedlastningshastighet Maksimal opplastningshastighet
Fiber 1000 Mbps 500 Mbps
Hybridfiber (coax) 1250 Mbps 500 Mbps
Trådløst bredbånd 500 Mpbs 50 Mbps

Begrepet trafikkstyring beskriver hvordan trafikken administreres over nettverket. Telia bruker trafikkstyring som verktøy for å sikre god kvalitet på tjenestene. Ved mye trafikk kan for eksempel visse typer trafikk prioriteres for å sikre sømløs og uforstyrret internettilgang. Alternativt kan man ved overbelastning senke farten på visse typer trafikk som ikke er kritisk.

IP-telefoni (bredbåndstelefoni) og IPTV (multicast) vil bli prioritert over annen datatrafikk i aksessnettet. Dette gjøres for å kunne sikre oppfyllelsen av nødvendige kvalitetskrav for tjenestene. Prioriteringen skjer på utsiden av kundens bredbåndstjeneste, og vil derfor ikke spise av båndbredden kunden kjøper fra Telia. OTT-tjenestene fra Telia prioriteres ikke over annen trafikk eller andre OTT-tjenester som Netflix, HBO etc.

Telia vil kunne blokkere tjenester, innhold og applikasjoner av lovmessige hensyn eller ved pålegg fra offentlig myndighet.

Var denne siden nyttig?