Spørsmål & svar

Topp 4 spørsmål

Når du har mottatt et nytt SIM-kort fra Chess i posten må det aktiveres før du kan ta det i bruk.

Aktiveringen kan du gjøre slik:
1.    Du kan selv aktivere SIM-kortet via MinSide, eller
2.    Du kan ringe aktiveringstjenesten på 815 11 045.

Vær oppmerksom på at du må ha et MinSide-passord som du har laget selv hvis SIM-kortet er sperret, siden det ikke er mulig å få tilsendt nytt passord på SMS så lenge nummeret er sperret.

Hvis du allerede har puttet SIM-kortet inn i telefonen din må du skru telefonen av og på for at aktiveringen skal gjennomføres.

En innholdstjeneste er en fellesbetegnelse for alt man betaler via SMS. Dette kan være at du har brukt nummeropplysningen på SMS, svart på en annonse i avisen eller på finn.no, gitt til en veldedig organisasjon, bestilt en legetime, at du har stemt på et TV-program, deltakelse i konkurranser og spill eller lignende.

De aller fleste bruker innholdstjenester en gang i blant, og gjerne uten å tenke over det.

Hvordan stopper jeg det? Mottar du innholdstjenester på SMS som du ikke ønsker, kan du svare opp meldingen og skrive STOPP. Tjenesten skal da stoppe.

Om du ønsker å sette begrensninger for innholdstjenester på selve abonnementet ditt så kan du gjøre dette på MinSide. Her kan du legge inn en sperre som begrenser hvor mye du kan bruke på innholdstjenester i måneden til kr 0, 100, 250, 500 eller 1000.

Ønsker du hjelp angående en innholdstjeneste eller det å begrense abonnementet ditt kan du ringe oss på telefon 06060.

I et fastprisabonnement er all vanlig trafikk inkludert i fastprisen. Det er allikevel noen som opplever å få en faktura som er høyere enn fastprisen. Årsaken til dette er:

  • Det er den første regningen med dette abonnementet. Da blir man fakturert for hele denne måneden, pluss dagene siden man byttet i forrige måned.
  • Det er blitt ringt forskjellige service- og kundeservice- nummer (800-nummer, 815-nummer eller 5-sifret nummer). Slike telefonnummer har en egen takst og er ikke inkludert i fastprisen.
  • At det er opprettet/benyttet SMS-innholdstjenester på abonnementet. Les mer om innholdstjenester her.
  • Forbruk i eller til utlandet.

Du finner en full oversikt over din faktura med en detaljert spesifikasjon på MinSide. Her kan du se akkurat hvilket forbruk du er belastet for.

For å kunne sende og motta MMS samt gå på internett med telefonen må du ofte først motta et oppsett. Det gjør du ved å taste inn telefonnummer og MinSide-passord nedenfor.

MMS & WAP

Last ned oppsett til din mobil...
Mangler passord ?

Fortsatt problemer? Trykk her

Venne- og familierabatt betyr at om du har 2 eller flere SjakkMatt-abonnement med FriBRUK på samme faktura så mottar du automatisk 30 kroner i rabatt per abonnement.

Ta kontakt med oss på 06060, så ordner vi det for deg.

Du finner alle våre vilkår for abonnement, kontantkort og forsikringsordninger m.m på vår samleside for vilkår.

Opprette en ladeprofil kan du enkelt gjøre på forskjellige måter:
·         Logge inn på MinSide og velge påfylling av kontantkort
·         Velge «Fyll på kontantkort» fra kontantkortsiden vår

HUSK PIN  & PUK
Dersom du har behov for å slå telefonen av, trenger du PIN & PUK når telefonen slås på igjen. Husk å alltid ha disse kodene tilgjengelig om du ikke har PIN i hodet. Om du har tilgang til internett når du befinner deg i utlandet kan du enkelt finne dine PIN- & PUK-koder på MinSide.

PRISER OG VALG AV OPERATØR
Når du kommer til utlandet vil telefonen koble seg opp mot en av operatørene Chess har avtale med. Dersom du ikke får opp noen operatør automatisk, anbefaler vi at du slår telefonen av og på slik at den blir oppdatert i nettet. Du kan også velge operatør manuelt på telefonen din. Se brukerveiledningen for mer informasjon om dette.

Oversikt over alle operatører du kan benytte, samt tilhørende priser, finner du ved å velge ditt abonnement i abonnementsoversikten og se på "priser utland".

For blinde og svaksynte er det satt opp en automatisk informasjonstjeneste med opplysninger om utenlandspriser i Norden og EU. Tjenesten kan nås ved å ringe gratisnummer (+47) 800 51 306.

BRUK AV LANDSKODE
For å ringe fra et land til et annet, må man benytte landskoden til det landet mottaker befinner seg i.
Dersom du alltid lagrer dine telefonnummer med landskode foran (+47 for norske nummer), trenger du ikke tenke på dette når du befinner deg i utlandet.

FAKTURERING AV SAMTALER
Under finner du noen eksempler på hvordan fakturering av samtaler i utlandet foregår:

  • Du betaler: Chess sin pris for å ringe til Norge
    Mottaker betaler: Ingenting
  • Du betaler: Chess sin pris for å ringe til Norge
    Mottaker betaler: Chess sin pris for å motta i Canada, pluss evt. det som operatøren tar betalt for motta (lokal avgift)
  • Du betaler: Chess sin pris for å ringe til Norge
    Mottaker betaler: Chess sin pris for å motta i Canada, pluss evt. det som operatøren tar betalt for mottak (lokal avgift).

TAKSERINGSINTERVALL
Takseringsintervall er betegnelsen på hvordan samtalene takseres. I utlandet vil imidlertid dette takseringsintervallet variere ut i fra hvor du befinner deg.  Er takseringsintervallet pr. påbegynte minutt, rundes ringetiden opp til nærmeste hele minutt. Dersom takseringsintervallet er per 20. sekund, rundes ringetiden opp til nærmeste 20 sekunder. Hvilket takseringsintervall som gjelder hos de enkelte operatørene finner du i vår prisliste.

DATATRAFIKK 
Vi anbefaler deg å sjekke prisene på datatrafikk i landet du reiser til før du reiser, siden det er stort spenn mellom billigste og dyreste land. Vi gjør også oppmerksom på at eventuell makspris og fastpris på data ikke gjelder utenfor Norge.

Chess har innført Datagrense Utland 495 kr på alle sine abonnement, denne sikrer at du ikke kan bruke mer enn dette beløpet på databruk når du er i utlandet pr måned. Når grensen nås, blir abonnementet sperret for ytterligere databruk fram til neste månedsperiode.

Les mer om Datagrense Utland

TELEFONSVARER
Slik går du fram:

  1. Ring +47 921 00 001.
  2. Tast inn ditt telefonnummer, avslutt med *.
  3. Mens du hører velkomstmeldingen din; trykk * for å komme til innlogging. Du blir da spurt om et 4 sifret passord.
  4. Tast passordet ditt og avslutt med * for å høre på talemeldingene din.

Vi anbefaler at du endrer til en kode du husker, før du reiser til utlandet. For å endre kode kan du ringe 921 00 000 og taste #34.

FRÅSTJÅLET ELLER MISTET TELEFON
Skulle du være så uheldig å bli frastjålet eller mister din telefon i utlandet, anbefaler vi at du sperrer denne umiddelbart. Dette gjør du ved å kontakte oss på +47 815 11 060 (døgnåpen tjeneste).
Ønsker du å benytte deg av din forsikring kan du kontakte vårt kundesenter på 06060 (+47 815 11 060 fra utlandet).

Se vilkår for våre forsikringer her.

BRUK PÅ BÅT
Chess-kunder kan benytte sin vanlige mobiltelefon til å ringe og sende SMS ombord på båter på en rekke strekninger i og til utlandet. Merk likevel at dette er langt dyrere en vanlig mobiltrafikk, og vi anbefaler våre kunder å sjekke prisene for samtaler på båt før bruk.

BRUK I AMERIKA
I Nord- og Sør-Amerika benytter man nettene GSM 1900 og 850, i motsetning til GSM 900 og 1800 som er standard i Europa. Skal du benytte din telefon her, trenger du en såkalt triband-telefon som støtter 1900-nettet.

BRUK I KARIBIEN
Operatøren JADMC er til stede i flere land i Karibien og Chess kan ikke se spesifikt hvilket land det er trafikk i eller fra. Dette betyr at samtaler som blir registrert på operatørkoden til JADMC og som er utført i enten Honduras, Jomfuøyene, Suriname eller Trinidad og Tobago, vil vises som trafikk i Karibien.

BRUK I JAPAN OG SØR-KOREA
I Japan og Sør-Korea støttes kun 3G-nett. Nyere modeller med 3G kan da i utgangspunktet benyttes i disse landene, men dette bør for sikkerhets skyld sjekkes med lokal operatør.

KUNDESERVICE FRA UTLANDET
Trenger du assistanse for ditt mobilabonnement nå du er i utlandet kan du ringe oss på telefonnummer +47 815 11 060. Husk også at du alltid har full tilgang til dine abonnementsdetaljer og faktura via MinSide.

Det er ingen grense på hvor mange abonnement du kan samle inn under din venne- og familierabatt.

For å få venne- og familierabatt må du samle flere abonnement på ett kundenummer. Er du allerede chesskunde logger du inn på MinSide og fyller ut et eierskifteskjema for å flytte et nummer inn under samme juridiske eier som et annet.

Hvis du ikke allerede er chesskunde bestiller du venne- og familierabatt på chess.no.

På våre abonnement med fastpris er samtaler og SMS til mobil- og fastnummer i Norge inkludert i fastprisen. Samtaler til spesialnummer og samtaler til/fra utland har egne priser.

Fastprisabonnement hos Chess:

Nordenpriser på SjakkMatt
Nordenpriser er en tjeneste man finner på SjakkMatt-abonnementene våre. Tjenesten gir deg frihet til å ringe hvor du vil TIL Norden for de inkluderte ringeminuttene uten å betale noe ekstra.

Godt spørsmål!

Siden vi ikke er helt sikre på hvor du bor anbefaler vi deg at du sjekker dekningskartet for ditt område.

Dersom du behøver nytt SIM-kort kan du enkelt bestille dette via MinSide, eller du kan kontakte vår kundeservice på 06060.