Alt du trenger å vite om roaming i EU og EØS

Alt du trenger å vite om roaming i EU og EØS

Fra og med våren 2017 er bruk i EU og EØS inkludert om du har mobilabonnement fra Chess. Men hva betyr dette, egentlig?

At bruk i EU og EØS er inkludert betyr at du får minst like lave priser på både tale, meldinger og surfing i EU og EØS som du har i Norge. Om du har et abonnement med inkluderte mengder av data, tale, SMS og MMS så kan du bruke av dette når du er på reise i de gjeldende landene. Kort fortalt: bruk mobilen akkurat som hjemme når du er på sightseeing i Roma, på shopping i Paris, eller på stranda på Kreta

Hvordan får jeg bruk i EU og EØS inkludert i abonnementet mitt?

Om du velger et av våre Chess King-abonnement har du bruk i EU og EØS inkludert i prisen, så nå trenger du ikke lenger bekymre deg for høye kostnader ved mobilbruk i utlandet. I tillegg har alle King-abonnementene data rollover inkludert, slik at data som du ikke bruker opp blir overført til neste måned.

Jeg er allerede Chess-kunde. Har jeg bruk i EU og EØS inkludert?

Bruk i EU og EØS er automatisk inkludert på alle King, Easy- og SjakkMatt-abonnement f.o.m 1. Mai 2017. Fra og med 1. juni 2017 får også Chess Ambassadør, Chess Control, kontantkort og ladepakker minst like lave priser i EU og EØS som i Norge. Usikker på hva du har? Logg inn på Min side, så ser du det med en gang. Her kan du også bytte abonnement.

Hva er roaming?

Når du reiser til utlandet hvor Chess ikke har mobilnett, kan du bruke mobilnettet til en mobiloperatør i det landet du besøker. Dette kalles roaming. Roaming omfatter samtaler, SMS/MMS, samt overføring av data. Roamingkostnadene vil variere avhengig av hvilket land du er i, men i EU og EØS har du altså de samme prisene som hjemme i Norge (gjelder ikke spesialnummer eller samtaler fra Norge til utlandet). Skal du til et land som ikke er medlem av EU eller EØS kan du finne gjeldende priser her.

Hvilke land gjelder det?

Gjelder: Azorene, Belgia, Bulgaria, Ceuta, Danmark, England, Estland, Finland, Frankrike, Fransk, Guyana, Gibraltar, Guadeloupe & Saint-Martin, Hellas, Irland, Island (EØS), Italia, Kanariøyene, Kroatia, Kypros*, Latvia, Liechtenstein (EØS), Litauen, Luxembourg, Madeira, Malta, Martinique, Mayotte, Melilla, Nederland, Nord-Irland, Norge, Polen, Portugal, Romania, Skottland, Slovakia, Slovenia, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn, Wales, Østerrike.

Gjelder ikke: Færøyene, Monaco, Jersey, Guernsey, Andorra, Reunion, San Marino.

*Gjelder kun den gresk-kypriotiske / sørlige delen av Kypros. For den nordlige delen av Kypros gjelder tyrkiske priser. Her kan du se alle våre utlandpriser.

Hva slags mobilbruk er dekket i EU og EØS?

  • Gratis mottak av samtaler i EU, EØS og Sveits
  • Fri bruk av tale til lokale numre i EU, EØS og Sveits og tilbake til Norge
  • Gratis mottak av SMS og MMS i EU, EØS og Sveits.
  • Fri bruk av SMS og MMS til lokale numre i EU, EØS og Sveits og hjem til Norge
  • Dine inkluderte data fungerer akkurat som vanlig også i EU, EØS og Sveits.
  • Ringing, SMS og MMS fra Norge til EU/EØS er ikke dekket

Merk: gjelder ikke spesialnummer i utlandet.

Hva gjør jeg når jeg har brukt opp min månedlige datamengde og ønsker å bruke mer data i EU/EØS?

Du gjør akkurat som du ville gjort i Norge. Avhengig av abonnement og tjenester du har, vil du enten betale per MB etter inkludert data eller få tilbud om å kjøpe mer data. Kjøper du mer data, vil du også kunne bruke av denne i Norge.

Hva om jeg skal oppholde meg i EU/EØS over lengre tid?

Om man oppholder seg i EU/EØS og bruker abonnementet i mer enn 45 dager i løpet av en 90 dagers-periode, vil bruk utover de inkludert 45 dagene belastes etter normale EU-priser. Du vil bli varslet før løpende priser begynner å gjelde. Innenfor Norden er det ingen begrensninger på reiselengde.

Jeg har mobilt bredbånd. Kan jeg bruke dette i EU og EØS?

Fra og med den 1. juni 2017 vil ikke våre mobile bredbånd lenger kunne brukes utenfor Norge. Du kan surfe i Norge akkurat som før, og prisene forblir uforandret, men om du tar med deg det mobile bredbåndet til utlandet vil det ikke fungere.

Hva er prisene i EU, EØS og Sveits hvis jeg ikke har det inkludert i abonnementet mitt?

Se våre utlandspriser.

Har du spørsmål? Ta kontakt på chat, Facebook, e-post eller telefon 924 06 060, så hjelper vi deg så godt vi kan :)

Om du har snublet over en reklame for mobilabonnement i vår har du sikkert fått med deg at data rollover er en av de store snakkisene. Men hva er det egentlig? Her har vi samlet alt du trenger å vite.
Du leste riktig – om du er Chess-kunde surfer, skravler og tekster du med landets beste mobildekning. Det er konklusjonen fra Mediehuset TEK.no og Norges største uavhengige dekningstest av norske mobilnett.
Les den elleville historien om Camilla og Christian som satte seg i bilen fra Bergen og kjørte til Haugesund - for å levere et sim-kort.